FE e R A e i S s

THE PRESS AND HISTORY

"When Isee banner headlines in the press, as though the world has
stopped, and astounding changes occur that will revolutionize the
fare of mankind and the cosmos, day after day, week after week, then
L sectle 2 pair of glasses on my nose that belong to 2 grandmocher
grey with years and vast experience, and think chat despize her grear
age she preserves her youth and freshness: She is History. Seen
through her glasses the bold headlines on earthshaking events
dwindie and disappear. Then there are things that never appear in
the paper, and nobody even mentions them, that are seen to be’
hugely important and decisive. The glasses help to distingaish
wherher these are matrers of merely foam and froth that make a
mighty splash, but vanish, or whether they have closely to do with
the verity of mans’ happiness, and which elevate mankind ro a
higher level.”

David Ben Gurion, then Prime Minister, said these words in
March 1953 at a general meeting of the journalist’s Association in
Tel Aviv.

When youjeaf back” through the hundreds of pages written over
the last 40 years you see how right Ben Gurion was. Events that
lovked “earthshaking” at that moment have been truly so dwarfed
by the passage of time that you wonder how they ever got to the
front page. Bur other events, of whose pivotal importance to
poiitical or social development wherher in Israel or abroad you are
torally sure of today, these were spurned by the news edizors of thus
and so many years ago who did not anticipate the role these events
waould play.

Bur this is only part of the truth.

Thoughlhe was right, Ben Gurion omitted one very relevant face
from the picturesque metaphor he used in that speech: what age is
this Grandmamma? It is impolire o ask a lady's age, grandmother
though she be, but for those who engage in both professions, the
answer to one of the chief dilemmas that cccupy journalists and
historians lie i this "grandmother’s” age.

A number of secondary issues create the dilemma. When does
that which we term contemporary history actually begin? Who
determines this, and upon what criteria? What is the temporal
crossroad at which this magical metaporphosis occurs that rurns
what was a news item iato “history”, or a headline that that dealt
with a “moment in time"soars suddealy to immortality. Is this time
measured in centuries? Can merely a few decades suffice? Is the
moment pechaps recognised for what is is? George Eliot once said
that happy nations are like happy women, they have no history.
Chaim Weizmann, Israel's first president, remarked one time that
the nation of Israel “has too much history too little geography”.

Epigrams aside, it seems to me that we may accept as given that at
some time we begin to record and file events whose totality,
(together with footnotes by scholarly researchers) comprises
written history. None will deny thar from among its many soutces
tentemporary written history must rank the press as one of the
most important, together with published biographies, memoirs,
even belles lertres. The press is an abmost inexhaustible, aibeit often

biased, mine of informarion.

Journalists write either "a rough draft of history” or "instant
history” according to whichever variant is preferred ~ their own
time is what oge historian called "human time”, in contrast to the
“collective time” of a people or a narion. Both kinds of time are
intertwined,

Whar are newspapers after all if not the daily diary of almost
every area in the life of a naticn or a state, from diplomacy to crime?
News are recorded by human beings who are wnaware — who
cannot be aware — which of these events will be remembered in
fucure years as something that “made history”, The historian has the
advantage of hindsight. He can compose his picture from the many
diverse sources that served the press of that time,

When a journalist covers a particular event, does he know it may
be historically momentous, something epic and heroic, or a blunder
fated to end up in Barbara Tuchman’s "March of Folly” callections?
We assume, we prophesy, we surmise thar this or another occasion
will be historic, but not one of us can be sure that Ben Gurion's
“grandmother” will see it the same way.

We may ask the same question, but in reverse. Can “grandmother
History” also become a source for press research as an autonomous
political, culeural or social experience?

This issue carsies an article by Professor Andrzej Paczkowski, a
Warsaw historian whe participated in the International Conference
on the History and Cultuse of Polish Jews that took place in
Jerasalem at the beginning of February, where he lecrured on his
subject, which is the Jewish press in Poland berween the two 'world
wars. During the course of a conversation we had when Professor
Paczkowski visited Tel Aviv University, he developed the thesis
that is central to his paper: that the press itself constitutes a political
and social phenomenon independent of, or it you will, in addition to
providing future source material for researchers.

His keen interest in Pofand's jJewish press between the wars
stems from research he did on Poland’s ethnic minority press,
especially that of the Jews and Ukranians, and he has written a
numbet of books and monographs on the subject. The Jewish press
was inestimably richer and more diverse than that of any other
ethaic minority in Polend.

The Jewish press is a unigue phenomenon. To understand its
essence, ideology, structure, circulation and languages, its
relationships to the authorities or the gentile population and so
forth, one is obliged to approach “Granédmother History” and learn
from her,

This interaction berween the press and history — that flows in
both directions — has provided in recent centuries an earhralling
backdrop to civilisation.




‘Qesher Mo. 2, May 1988

THE PRESS REVIEWS OF KNESSET DELIBERATIONS / Giora Goldberg

Does the Knesser suffer from a negative image? The initial
answer would appear to be positive, but the assumption is not
borne out by research studies.

Accordingly, if the Knesset’s image is not so pegativey it is
possible that attitudes regarding the manner in which the press
reports on the work of the Knesset is biased, and it is feasible
that reporting has become distorted over the years.

The present study examines the how two dailies, "Ma'ariv”
and “Al Hamishmar” related to Knesset deliberations from
1953-1987. Ma'ariv is politically independent whereas Al

TEN LEAKS / Moshe Zak

Stories on sensitive and even secret state affairs leaked by the
press over the last four decades rarely harmed the security of
Israel, and official attemprs to discover the sources of these leaks
were generally inconchusive.

One leak, which caused an uproar in the fall of 1948,
concerned Israel’s “"Operation Yoav", represented as a local
skirmish, and which a New York Times article had revealed asa
major military operation that opened up the road to the Negev.
Prime Minister David Ben Gurion's anger and anxiety were
fueled by the knowledge that Jordan's King Abdallah had
signified his willingness for a dialogue with Israel. Fearful lest
these news shouid leak, Ben Gurion ordered a clampdown on
any press mention of government or Council of State
deliberations.

It appears that lack of communication between the Prime
Minister's Office and the Foreign Office was primarily
responsible for a leak inJanuary 1950 to the semi-official Mapai
newspaper “HaDor”, that effectively scuttled what might have
been serious peace discussions between Egypt and Israel. The
Egyptians, who feared precisely such a premature disclosure,
withdrew from the proposed talks because they were unwilling
to antagonise Azzam Pasha, the powerful and adamantly anti-
Israel secretary of the Arab League.

That same year the Mapam’s daily "Al HaMishmar" leaked
the news that Ben Gurion was considering the despatch of a
symbolic Israeli force to aid the UN in the Korean conflice. The

141

Hamishmar is the voice of Mapam,

The study revealed that the amount of Knesser reporting
increased over the years, but that there was a decrease in the
review of regular Knesset activity in favor of reports of
committee action and the activities of individual Knesset
members.

It appears also that the gloss had worn off the excitement
generated by this new parliamentary body in the State’s early
years.

findings of a subsequent enquiry included the fact that more
than one Knesset member had known of the Prime Miaister's
suggestion prior to its publication, and pointed out that under
such circumstances leaks were aimost unavoidable.

The Knesset, however policed itself more effectively than the
government. It passed a law in July 1952 forbidding the
publication "until a suitable time” of the State Comptroller's
Annual Reporr following a leak betimes of this report in
“Ma'ariv”,

A storm in a teacup blew up over an article written by the
New York correspondent of "Ha'aretz” in November 1951
which revealed that the Israel Defence Force (IDF) high
command was reluctant to host a high level US Army delegation
in Israel as part of an American military aid package to Jsrael
Abba Eban, then ambassador to the US, demanded an enquiry to
disclose the source of the leak even though the IDF's well-
founded relucrance was an open secret in Israel.

From books written many years later, it transpires that Levi
Eshkol, who was Israel's Prime Minister in 1905, had
established an official commission of enquiry not to discover the
source of a leak, but to prevent the revelation of additional
details because ILsrael stood to gain both militarily and
economically if it allowed a proposed $50 million arms deal
between Jordan and the US to go through. A newspaper article
had published Tszael's concern that the projected sale of Patcon
tanks to Jordan would upset military balance in the Middle East.




Qesher No. 3, May 1988

THE JEWS IN TELEGRAPH NEWS AGENCIES FROM WOLF
AND REUTER TO PULITZER / Menahem Blondheim

The industrial revolution and the communications explosion in
particular enabled the Jew to move from the fringes of society
into its center. This historic opportunity was not neglected and

Jews very quickly attained preeminence in the telegraphic news’

agencies that sprang up world-wide.

Jews may be said to have founded the telegraph news agency
with Reuter's telegraphic link berween Aachen and Brussels,
though it is doubtful that Reuter envisaged the consequences of
his line at the time.

Historian Ya'akov Talmon asserts that that a cradizion of
rational thinking enabled the Jews to grasp the advantages that
could accrue from the new technologies of the industrial
revolution, especially in the communications field.

Jews, by virtue of their geographical nomadism, and their
anaiogous ability to transpose cultural systems, adapted readily
to relegraphic communication. Also, as a minority within an
ethnic or national majority, Jews lived with two discrete cultural
and experential systems simultaneously.

The invention of the telegraph created a communications
"nervous system” that linked what Canadian economic historian
Harold Innes defined as the "poles of time and space’. Existing
dichotomies within the poles changed character. Geographical
location  almost ceased to be a domipant factor of
communications. The distinction berween center and periphery
as a source and recipient of information vanished. Power
wielded by the possessors of information was no more dispersed
than formerly; there was merely a change of emphasis.

fcwas at the periphery that the telegraph firse caught on, with
Hearst in San Francisco and Pulirzer in New York. The Civil
War (1861-1863) augmented its importance. By 1879, not
without a takeover battle, The Western Associated Press
(WAP) and the New York Associated Press (NYAP)
amalgamarted, due in no little to the efforts of Joseph Pulitzer.

Because it was uneconomical to duplicate services, almost any

telegraph news agency, by virtue of the speed at which it could
supply information, usually became a national monopoly. As
such it held tremendous power, and was also a source of
remptation to parties or individuals. Bismarck's takeover of the
Wolf Agency, by setting up a rival agency to further his own
political goals of united Germany, illustrates the point.

The career of Joseph Pulizzer (1847-1911) ilfustrates che
movement of Jews from the fringes to the center of power.
Pulitzer, who stagted with the 'St Louis Post Dispatch, needed
and acquired a New York paper to give him access to the East
Coast. Following his acquisition of the New York World, his
icurnalistic influence grew enormously. A peripatetic, Pulitzer
directed his empire from his yacht.

Pulitzer understood the importance of telegraphy very well.

In contrast to the late nineteenth century “rebber barons”™
such as Western Union’s Jay Gould, Pulitzer believed that a
newspaper or news agency had a duty to prevent the
exploitation of information for che benefit of an individual or
interest group. He was against news monopolies.

In the hotly contested 1884 presidential election between
Grover Cleveland (D) and James Blane, (R) Pulitzer accused
NYAP and Western Union of withholding the results of the
New York balict in order to enable the Republican southwest to
rig the election in favor of Blane. In the public outcry that ensued
— and there were riots — the agencies’ reputation was almost
irreparably damaged.

Palitzer's successful attempt o break the Bast Coast news
monopoly may have prepared the way for the acceptance of
Adolph Ochs into the inper sancrums of AP.

Ochs, from Chatanooga, Tennessee, had acquired the ailing
New York Times, and made no secret of his fewishness as
Pulitzer had done. Pulitzer's fears that the antisemitic attacks he
had experienced would be renewed against Ochs proved
groundless.

FROM OUR PALESTINIAN CORRESPONDENT / Yehoshua Rotenshtreich

The opening of the Mandatery Government’s radio station in
1936 was an event around which Dr. Yehoshua Rotenshereich, a
lawyer and journalist, built one of his most fascinating reporrs
on the emerging state. Rotenshrreich, whe was president of the

Press Council in Israel, was a prolific journalist when he was
young He beganhis career in Poland,and after he immigrated
10 Eretz Israelin the chirties | he was the correspondent for no
less than three jewish papers in Poland.

140



Gesher Mo. 3, May 1988

BERZL AND THE MEDIA / Mordecai Naor

Press coverage of ideas or people thruse suddenly into public
awareness is apt t be frequently disparaging.

Most of the major Jewish journals of the day responded warily to
Theodore Herzl and his efforts to realise a Jewish State. Initial
attitudes ranged from the carefully non-commital to the
vehemently hostile.

It appears that few editors or reporters recognised the
importance to Jews of the First Zionist Congress that opened in
Basel on August 29, 1897.

Nahum Sokolov, editor of the influential paper, HaZfira, had
used a folk allegory to accuse Herzl of playing with a fire that
could consure the progress already made in Eretz Israel The
editorial followed the 1896 publication of Herzl's “The Jewish
State.”

Indeed, untl Sololov himself reported from Basel on
September |, HaZfira had given the Congress no coverage what
soever. During the ensuing days Sokolov, utterly captivared by
Herzl's charismtic teadership and moral force, became devoted
to the Zionist cause. Supportive reporting in HaZfira followed.

HaMelitz in 5¢. Petersburg was equally sifent until the third
day when a seventeen word cable announced the congress’ gala
opening to its readers. Coverage gradually increased however,

QUTLINES FOR A METHODOLOGY

and a September 10 editerial voiced cautious approval of the
“new Zionsts” and their aims for Eretz Israel.

The (Odessa Shiloah, on the other hand, doubted that the
Congress would do more than talk. "Talk, lots and lots of wlk
and lirtle action,” wrote Shiloah’s editor, Ahad Ha'am. Towards
Herzl himself, Ahad Ha'am was indifferent.

These attitudes typify press reaction to Herzl and the Zionist
Congress. Strangely, papers in Eretz Israel like the Orthodox
Havazeler or Eliezer Ben Yehuda's paper HaZvl ignored or
barely mentioned the event. The British Jewish Chronicle blew
hor and cold by turns. A pictorial spread of Herzl and dignitaries
such as Max Nordau, whose speech was reported verbatim,
conirasted with an article that determined Zionism to be an
eastern Buropean enthusiasm not applicable to western Jews.

The non-Jewish press was clearly less partisan, The New
York Times, although it dubbed Herzl the "New Moses,”
published factual reports of Congress deliberations and plans
for the revival of a Jewish state in Ererz Israel.

The London Times was content to use the Reuters News
Agency, but allowed its correspendence columns to becorme the
forum for a bitter and wordy anti-and pro-Herz! war. The
combatants respectively, were one Oswald Simon and Moses
Gaster, the Sephardic Chief Rabbi,

FOR RESEARCH OF THE PRESS / Menucha Gilbod

Methods for researching the press exist in Israel and abroad and
research studies of both the press and existing methodologles
have been presented here and are available to researchers.
One method is to divide the material according to defined
press phenomena which include the primary journalistic event,
monographs and classification. A second method employs the
biblio/historiographic listing of each press irem according to
the broadest definition of the word "press”, grouped by category
within established parameters. Such categories include daily,
weekly or monthly papers; professional and other specialised
journals; even fringe journalism such as the “yellow” press or
pornography. The obvious disadvantage of this latrer method
lies in that it is too generalized and tends towards the

139

quantitative. Historical perspective and characteristics peculiar
to & particutar press genre may be lost.

The media explosion of the {ate 20th century, especially in
print, requires more specific definitions, categories and sub-
categories for effective research. Other disciplines, each having
their own methodology, also impinge on the definition and
categorization of any type of press. The categories too, diverse in
themselves, also pose problems.

The most appropriate approaches t research are hoth
synchronous and diachronous. The former method affords a
broad cross-section of many kinds of press together with the
manner in which each relates t contributing disciplines. The
diachronous approach adds to these aspects of development or




change in norms of the public’s “right to know,” i.e. the method
by which information is conveyed.

These methods allow broad based comparisons of, for
iassance, the norms of information transfer between Israel and

Qiesher No. 3, ifay 1988

other countries, exploration of the socio/cultural differences
from country to country as reflected in the Hebrew press and the
fluctuations of the Yiddish press in 19th century Russia.

THE JEWISH PRESS IN SALONIKA / Margalit Martitiyahu

The tradition of printing in Salonika began in earnest with the
arrival, in 1741, of the brothers Halevi Ashcenazi from
Amsterdam, and lasted 175 years.

The presses turned out only religious works until the mid-
nineteenth century when secular newspapers and periodicals
began to appear. Most were written in Hebrew, but a number
appeared in Ladino written in Rashi Hebrew script. "El Lunar”
(The Moon} edited by Yehuda Nehama, was the first Ladino
periodical. It came out in 1864 and appeared monthly for two
years. El Lunar sought to educate its readership in Jewish affairs
and general knowledge.

The Ladino press in general sought ro raise Salonikan fewish
consciousness. None more so than “La Epoca” {The Epoch), a
self designated political, economic and literary journal rhat
published from 1875 to 1912. Initially a lictle boring both in
content and layout, the paper developed in both directions over
the years, and by 1900 its columns contained a lively mix of
news, instruction and entertainment.

THE JEWISH PRESS IN POLAND

Salonika proved very fertile soil for the growth of Zionism
and several Zionist journals came out between 1989 and 1927.
These included "La Avenir” (The Future) in 1897, the weekly
"La Esperanza” ((Hope) in 1915, and "La Renesansia Judaea”
{(The Jewish Renaissance) in 1919. La Esperanza was the voice
of mainstream Zionism and became the official paper of the
Greek Zionist Federation. The other papers were no less
pationalistic and some campaigned enthusiastically for Eretz
[srael.

As the Zionist press developed so too did another genre.
Names like "Charlot” (after C. Chapliny, "The Cac” and “The
Trumpet” characterise the more than 15 bumorous and satirical
papers that flaunted their irreverently light hearted view of
even serious issues between 1900 and 1938, The press
establishment heaped scorn on the papers’ colloquial language
and levity alike, yer they flourished vnrepeniantly.

The Ladino papers published until the Nazis overran Greece
in World War 1L

BETWEEN TWO WORLD WARS / Andrzej Paczkowski

In the first half of this cencury the press was the most important
medium of communication. Unfortunately historizns have only
seldom regarded the press as historical documentation of anera
in its own right.

Characteristically, those researching events in Poland
between the wars have disdained research of the press in general
and of the Jewish press in particular.

Poland’s Jewish community numbered 3.1 million in 1931, 75
percent of which lived inurban centers, (This figure had grown

to 3.3 miilion by 1939.) Warsaw, Lodz, Wilna, Cracow and Lvov
were Poland's largest “Jewish” cities, but two thirds of Poland’s
Jews lived in small cowns. The territorial boundaries between the
Jewish community and the rest of the population were cleatly
defined. The common languages were Yiddish and Hebrew witch
some Polish and Russian, and a little German.

"Nasz Preeglad”, the largest Jewish daily in Polish employed
37 foreign correspondents in 1938, Jewish newspapers in
Polish, were only 14.2 percent of the total Jewishj press.

138



Qesher No. 3, May 1988

Europe was in a social and political ferment following World
War I, to which Poland's Jewish press reacted shazply, according
to the specific political ideology of individuat papers. During the
thirties in particular, Buropean Jewry awoke to the need of using
the press to campaign against the rise of antisemitism, fascism
and Nazism.

Throughour the twenties and thirties the Jewish press in
Poland expanded more rapidly than did its gentile counterpart.
After 1923 the provincial Hebrew and Yiddish press,
nicknamed the "shtetl press”, grew faster than that of the big
cities, especially Warsaw, whose share of the Jewish press after
1920 fell from about 60 percent to 40 percent.

Many Polish ianguage dailies, such as Warsaw's influential
"Ostatnie Wiadomosct”, that were owned by Jews and appealed
maily to a Jewish audience, could yet not be called uneqivocally
Jewish. Publications that carered exclusively to Jewish interests
included the Zionist Polish language dailies “Nasz Przeglad”,

*"Chwila”, and "Nowy Dziennik”, that came out in Warsaw,

Cracow and Lodz respectively. The Jewish dailies increased their
circutation from 87,000 in 1925 to 350,000 in 1938

Poland's Jewish press between the wars developed into an
autonormous and influential body whose political and communal
activities helped bring Poland’s relatively backward Jewish
community into the modern era.

JUNA - A JEWISH PRESS AGENCY IN SWITZERLAND

DURING WORLD WAR 1I / Raya Adler

The Jewish press agency, JUNA, operated in Switzerland in
World War I within the framework of the government's
policies of appeasement towards Nazi Germany. Afraid of
invasion by the Axis powers during the early years of the war,
the government, narrowly interpreting the laws of neutratity,
imposed strict press censorship, and limited the right of asylum,
especially for Jews.

The Swiss Jewish community leadership within its
association, the S.L.G. (Schweizerischer Isrealitischer Gerneind-
ebund), had established JUNA in 1930 to counter rising
antisemitism, and in 1938 had appointed Benjamin Segalowitz
to head the agency. .

Segatowitz, an independent journalist, was militantly Zionist,
tough minded and politically acute. He despised "Jewish
politics” or the S.1.G's preferred low political profile and quiet
persenal diplomacy. Seglaowitz favored instead a direct and
open approach to public opinion. In JUNA he saw a poitical
tool with which to link Swiss anti-semitism to the fate of the
Jews in Nazi occupied countries.

Mindful of censorship, Segalowitz spent JUNA's entire and
small budger on the collection and concentration of
substantiated (and therefore credible} news items from already
published press acconnts. This material, ali of it dealing with
anti-Jewish measures in and outside of Switzerlined, acquired
enormous force thereby.

The four page German language bulletin that Segalowitz
prepared weekly was sent to the editorial offices of influential

137

papers and periodicals. JUNA’s success may be measured by the
180 items published by the Swiss press from 1940-41, among
these were articles against the prevailing anti-semitic
sentiments.

Clashes with the censorship that forbade any mention of Naz:
persecution were nonetheless inevitable, and tension, never
completely resoived, developed between Segalowirz and the
S1.G, leadership.

Segaiowitz’ manipulation of JUNA's activites contributed to
the rising chorus of voices that spoke out against Swiss anti-
semitism. Yet such was the fear of antagonizing Nazi Germany
that the government relaxed its censorship only in the summer
of 1944 when it became apparent that Germany would lose the
war. Segalowitz then openly reported in JUNA's bulletin direct
news of the deportation of Hungary's Jews to Auchwirz.

Evidence of Nazi frightulness had mounted steadily
throughout the war, but proof positive of Hitler's proposed
“Final Solution” was supplied by JUNA in the summer of 1942,
Stephen Wise had received from Segalowitz the notorious
"Regener Telegram” which he conveyed to US president
Franklin ID. Roosevelt. Segalowitz” political acumen and ability
to synthesize had enabled him to accept without question the
infamous information delivered to him through a German
industrialist.

The Swiss governimeat, in 1955, paid an equivocal tribute to
JUNA when it requested the agency's archival material for a
report on wartime refugee policies.




Gesher No. 3, May 1988

THE WARSAW GHETTO REVOLT AS MIRRORED IN THE
ERETZ ISRAEL PRESS — APRIL/MAY 1943 / Hava Zeinfeld

The Eretz Israel morning daily "Davar” was the first, on April
22, 1943, to break the news of the Warsaw Ghetro Revolt that
had begun on April 19. The news came from United Press
London via Stockholm and Poland’s clandestine radio station
“Dawn”. The uprising continued to occupy the frons pages of
the press during the last week of April and until the middle of
May.

During the entire period, ali the newspapers printed identical
news stories, only the headlines differed, so that on Aprif 30
they printed verbarim the anguished plea for help that had
come, via Dawn, from the Zionist Worker's Left in Poland,

On May 6, General Sikorski, head of the Polish government-
in-exile in London, made a radio speech in which he praised the
heroism of the Ghetto fighters and of al} the Poles. All the
Yishuv papers reported the speech. It was especially importaat,
as Davar commented on May 16, for three things: 2 non-Jewish
source had authenticated the uprising; the General supplied
more details than had been published; his own standing, and the
fact that he was a known antisemite, lent credence to his reporr,

On May 16 Davar aiso printed a full page of news on the
Revolt that had been received in a telegram from a news agency

in Kubishev (USSR}. Other papers, such as "HaZofe” and
"HaZman" reprinted the story the following day. The same
report also gave news of the Bialystok ghetto uprising, that
signaled to Jews everywhere that more than passive resistance
had begun among the Jews of occupied Europe.

The press began o report on the end of the Warsaw Ghetro
from May 13 on. During the last half of May and in early June,
the papers reported on the atrocities perpeirated during the
Revolr, and on its tragic afrermath.

The press in Eretz Israel reacted characteristically during the
entire period: news, analysis, editorials, independent views and
readers’ letters. Organisations utilised the press to print their
responses to the news. Public figures and the community reaceed
spontaneously at first. Measured responses came later. The
press was the natural outler for national feeling.

News reports on the Warsaw Ghertto Revolt were as
straightforward as possible in a highly charged situation. In
retrospect they were also accurate. [t was only later, during the
second half of May, when the extent of the tragedy became
known, that a note of tragic pathos became unavoidable.

“BAD NEWS” AND THEIR INFLUENCE ON'THE IDIVIDUAL AND SOCIETY

(Excerpts from a symposium organised by the Journalism Studies Program at

Tel Aviv University)

The Messenger-of-Bad-news Syndrome — Shalom
Rosenfeld — Head of Journalism Studies,

Apathy is the enemy of a free society. News are necessary and
the purpose of this discussion is to examine their quality,
content, style and tmpact. What are the correct definicions for
news, for both the event and the report of it? There are probably
as many definitions of news as there are news gatherers and
news disseminators. It is even more difficult to define “bad
news’.

In latter years, emphasis has come to be laid increasingly on

the dramatic, the unusual, the extraordinary and the negative,
resulting in asymmetric reporting. Even the puhlication in the
media of "bad news” is in itself considered bad news.
Theories to exlain this trend are many: negative news have
immediacy and are unequivocal; they paralell the fast turnover
required by the media; they fulfil a need, or even create needs,
People have traditionally blamed and "punished” the bearer of
bad news frora ancient times to the present day, as literature
from Sophocles to Agnon, and speeches by heads of state and
politicians in democratic countries witness. This symposium
seeks to determine to what extent and ar what level "bad news”
affect society and the individual.

136



Gesher Mo. 3, May 1988

Give Us Less News — Asa Kasher — Professor of
Philosophy

The names of TV news programs, such as Mabar (A Look),
Zarkor (Searchlight), emphasise the idea that news exist, and
that the broadcaster’s duty is to focus public attention on them.

The press, on the other hand, chooses which news it will or
will not priat. 1t is frequently opague, often inaccurate and given
to arrogance. News have no independent existence. They are
manufactured in pressrooms which are a social institution.
News therefore need not be an immediate event, they need not
be important, they may even not have happened yet.

Bad news, therefore, do not exist. Good and bad news ate in
the eyes of the beholder, whether ot not they have been filtered
through the pressroem editors.

Newspapers should, but do not, preserve a neutral and
objective attitude to news. Their concern should be whether
news are bad according to the set of democratic principles our
society has determined as just, and to which we are partners. In
these terms bad news occur when democratic principles are
assaulted, even within the law,

For those to whom an independent Israel is a given, press
carping is an expression of their concerns regarding the quality
of democratic life in Israel. Asymmetrical and slanted though
the news are, they are necessary for the citizen as voter who
cannot make an informed choice without them.

News have becomne the new “opium of the masses’. Less of
them, more neuatrally presented, might wean us.

“Bad News” and Human Health — Jan J.
Kellermann — Head of Cardiac Rehabilitation
Institute, Chaim Sheba Medical Center

Coronary artery disease, greatest killer of our times, 15 a
mulcifactorial disease, Various risk factors have been found to be
of paramount importance in the epidemiclogy of the disease:
hypercholesterolemia, hypertension, cigarette smoking, diabetes
and physical inactivity are among the most important. Acute
and chronic stress have always been among the factors which
may cause sudden death due to uncontrollable emotional
reactions, or influence the clinwal course of coronary heart
disease by increasing blood pressure, cholesterol levels and the
oxygen requirement of the heart muscle Environmental and
psychosocial seresses are being linked with high merbidity and
morteality rates in selected societies, especially in those with a
highly developed technology and standard of living.

135

This observation has shown that cultural, ethnic and
educational backgrounds may play an important role. Yemenite
Jews who migraced to Istael in the late forties were almost free
of coronary artery disease. With the changes in life scyle, habits
and environment over the years the morbidiry rate has increased
significantly in chis ethnic group.

Despite the fact that scientific proof is still lacking, there is
casuist evidence that “bad news” and systematic negative
reports published in the newspapers and transmitted by radio
and television, may negatively influence the dispositions of an
individual to blood pressure elevation, cardiac arrhythmias and
emotional instability. Sudden death has been repeatedly
reported in cardiac patients who watch T.V.

Stress is an integral part of our life and there is no
prescriprion against the chronic stress to which man is
subjecred. But journalists everywhere should be aware that their
audience is aging. They should therefore be more responsible
not only what they report and how they report it.

“Vou don’t need an axe to kill a bee”
— Amos Shapira — Professor of Law

News must be published. To select or balance smacks of
censorship. The constitution of the Israeli Journalists’
Association guarantees a free press and the public’s “right to
know." Its code of ethics requires adherence to these dernoeratic
principles rogether with professional competence and public
responsibility.

The public in a democracy has not only the "right” but an
obligation to be informed. Selectivity is needed not in "what”
but in “how” news are delivered. Even bad news can be
sensitively rold.

The Interior Ministry has the right to prevent publication of
misinformation or lying rumors "liable t¢ cause public panic or
despair.” Good or bad taste, as tabloids prove, 1s not the issue. At
issue is the kind of sociery we want. We should avoid a
paternalistic dependency. A mature society can deal with bad
news.

Information Causes Emotional Pressure
— Shlomo Breznitz — Professor of Psychology

Superfluous stress needs to be mentioned in addition to those
cited. It results from a lack of control and understanding by those
who deliver the news.

We are belabored by dramatic events in far places that diminish
and warp the world the world and our view of it. Basically




routine lives cannot stand a steady diet of the extraordinary, for
the incredible becomes plausible and then routine, For instance,
a study in Britain derermined that the average child of 14 has
witnessed some 10,000 TV murders, so that murder becomes a
commonplace.

Information is a critical factor of psychological stress.
Information has an objective weight even in acute situations. It

has been shown for instance that ignorance may be life-saving to’

a patient unaware that he is gravely ilI. But persistently negative

Qesher No. 3, May 1988

information blunts the senses, which then require greater
stimuli for arousal.

Bad news in Israel tend to involve intimately a proportionately
larger share of the public because Israel is a small country. A
country's morale is influenced by the way reality is represented
to its people. Bad news for which the media bear much
responsibility, have a camulative effect on morale. There is a
limit to the amount of bad news a community can absorb before
it totters.

“THE EVENING NEWS” — MAPAT'S EVENING PAPER,

1946-1948 /Bella Kempel

"Hadashor HaErev” (The Evening News), published and edired
by Dr A, Poretzki, was a Mapal paper even though it was
ostensibly unaffiliated.

The evening daily covered the major events of 1946 — 1948,
such as the Anglo-American Commission, or the blowing up of
the King David Hotel. There were emotional reports of the
22nd Zionist Congress at Basel, illegal immigration and the
MNovember 1947 UN decision on Partition.

The Evening News was founded because Mapai wanted to
attract readership from the evening daily "Yidior Aharonot”
which had a circulation of more than 20,000. Also the other
party newspapers were frequently crivicised for being too
narrow. Party leaders allagreed that a party press was essential,
but wanted it 10 have an appes! beyond party polirics. The
Evening News was supposed to fill this biil

The paper came outon March 10, 1946, and was well received.

It comprised two pages. The front page, thick with bold
headlines, dealt with domestic and foreign news. The back page

carried editorials and regular columns of analysis or comment,
such as "From Evening to Evening” or "Here and There”.
Extraordinary events, such as the Night of Bridges, or the
capture of an illegal immigrant vessel, inspired one and
SOMETINESs (WO £XLEaS.

Correspondents included Avigdor Hameiri, Herzl Berger,
Rivka Katzenelson and Editor Poretzkv whose lengthy page
two arricles dealt with Zionist or Yishuv issues.

Mapai, which in 1946 had conceded that the Evening News
was an effective mouthplece, decided in 1948 thar it was wo
lukewarm and objective to be a successful party voice. And
although the party had financed the paper’s publication, the
Evening News had never received official party backing,

The Evening News had also been in financial difficulties from
the start, nor had its circulation ever increased from che initial
peak of about 8000. These were the primary reasons that
decided the Mapai leadership to close the paper in March 1948.

"MIVRAK” - THE DAILY THAT EMERGED FROM THE

UNDERGROUND / lana Kedmi

The newspaper "Mivrak”, that came out daily between
December 1947 and Seprember 1948, voiced the ideclogy of the
Lehi underground Movement. Lehi published Mivrak in order
to give a legal voice to its opinicns. It was an attempt by the

members of an heretofore clandestine organization to move
their activities into the open.

Mivrak was a four page newspaper that expanded to eight
pages on Fridays. It published 234 consecutive issues, sometimes

134



‘Qesher No. 3, May 1588

coming out with one and even two extras per day. Its contents
ranged from news to fashion, sports and poetry. The popular
Fifth Column, for instance, consisted of fun and satire, criticism
of all kinds, social and editorial comment, and the political
cartoons of famed Israeli cartconist Dosh, who started his career
in Mivrak.

Mivrak covered the stitring evests of the period between the
beginning of the War of Independence, and the murder of U.N.
mediator Count Folke Bernadotte in September 1948,

Published in Te!l Aviv by Benjamin Lobotzky, Mivrak’s editor
was M. Barak. His editorials on the paper's back page are a
genuine mirror of Mivrak’s philosophy. This was characeerised
by @ massive distrust of the British, a real concern for social
issues, and by bitter criticism of the Zionist leadership and
institutions,

“A SPECIAL PAPER” / Gabriel Tzifroni

Alexander Zauber’s "Eton Meyuhad™ (A Special Paper) was an
unabashed rabloid, the first of its kind in the Eretz Israel of the
thirties, Despite the prophets of doom who predicted its early
demise, the paper published from 1934 to 1932,

Zauber was born and learned his trade in Hungary. He
published his first weekly, in Yiddish at the age of 20. He arrived
in Eretz Israel in the spring of 1934. Zauber got the idea for his
rabloid from the pulp detective fiction that appeared then in
Eretz Israel.

The paper’s success after only eight months led to its
sponsorship by a revisionist leader, Meir Grossman, who sought
a voice for his movement's ideclogy. Eton Meyuhad became an
evening daily for three months, but then reverted to a weekly.

Zauber, who used to say that putting out a paper was a craft,

Editorials and features both accused the British authoriries
during their final monchs in Eretz Israel of collaborating openly
with the Arzbs. The leadership faced charges of moral
cowardice, truckling to the British, and neglecting the material
needs of the people.

Although the paper had started out by being politically
cautious, it gradually became more cutspoken, even blatantly
provocative.

After a period of patriotic euphoria and cooperation
following the establishment of the State in May, 1948, Mivrak
reverted. It came out vociferously againse the armistice talks,
atracked Chaim Weizmann and openly espoused the expulsion
of Bernadotte.

The paper was clesed by the Isracli government, after Lehi
members killed Bernadotte in Jerusalem, on September 17,
1948

but that seiling it was an art, composed his headlines to seli
papers. He was a master of eyecatching headlines that shouted
Fton Meyuhad's beat of crime, sex, and human interest. The
most minor of incidents was always magnified to crisis
proportions, not did Eton Meyuhad always preserve a strict
regard for veracity.

Zauber delighted to slay sacred cows, but he avoided foreign
poticy and politics in general. As his views slid more to the right
in later years, Zauber did criticize Mapai from the pages of Eton
Meyuhad.

Eron Meyuhad was the first to publish a matchmaking
column and to present a page of cartoons collected from other

papers.

“HEHAVER” - THE ONLY CHILDRENS’ DAILY IN THE WORLD / Uriel Ofek

“HeHaver” (The Friend}, the first and only childrens’ daily
newspaper, came out on January 1, 1908 in Vilna. The four page
paper was written in vowelled Hebrew with three columns to 2
page.

HaHaver's editor, YH. Tavyov, promised and delivered to
his young readers a wealth of subjects, from literature, games

133

and jokes to science and even a summary of “grown up” news.
The children were invited and encouraged to write to Tavyav
and express their opinions and offer suggestions.

The news section contained a colurhn on current events in
Eretz Israel. HeHaver also published serials, but no poetry as
Tavyov thought most childrens’ poetry vacuous, and adult




POELIY tOO taxing.
To the surprise of many, HeHaver succeeded from the start
and appeared daily for a heady four and a half months. But the

Qesher Mo. 3, May 1988

paper needed money as well as acclaim and even though Tavyoy
tried to perpetuate HeHaver as a weekly, it was forced o close.

REQUIEM FOR “TLOMTZKA 13” / Ber Rosen

"Tlomezka 137, once the home of Warsaw's Writers and Press
Association, was destroyed in World War IL The areicle is
excerpeed from a book by the author.

September 23, 1939,

This was the last time Tlomtzka 13 opened its doors. The
Germans were approaching rapidly. The President and
government had fled. At noon that day the committee mert to
decide how best to evacuate the Jewish journalists and their
families, perhaps even some of the equipment Everyone was
assigned 2 job, and at first things looked promising.

What a joke! By 3 pm the grandiose evacuation plan was
down to just a few journalists, and there were arguments over
how many of the Jewish journalists — no-one spoke of families
now — would get a place on the government train leaving
Warsaw that night.

Anxiety mounts, Night falls and the streets are dark. The
Jewish journalists got 25 places. It might go down to 15. A listis
drawn up with 15 names.

They left at Il pm and at midnight the doors of Tlomrtzka 13
closed forever,

THE "NEW YORK CAFE” IN LONDON / Egon Kish

The name of the New York Cafe in London’s Whitechapel, in
the beginning of the 20th century, gave no indication thar its
clientele was mostly Jews, or that the dominant language was
Yiddish. Naturally the owner was a literary man, Everybody

called him "Abramel”, the name he used to sign his sarirical .

pieces, but none knew his real name.

Some of the regulars were the non-Jewish reporters sent by
their Fleet Street editors to collect local color from the Jewish
ghetto. Even Joe the waiter was a literary feliow, who audited
philosophy classes in Berne. He came to London to finish his
studies, but was broke and had to take a waiter’s job.

THE FIRST JEWISH WAR CORRESPONDENT / Moshe Dot

Gerzel Zlikowitz, a poet and writer, sent vivid and compelling
despatches in Hebrew from the front during Britain's 1882
cempaign against the Mahdi, in Sudan.

Zlikowitz was an uslikely correspondent. At the age of
thirteen he was already considered a brilliant scholar in the
talmudic tradition, a life for which he had been destined by his
father; bur his father died in 1879, and three months larer,

buoyed by a small inheritance, the sixteen year old Zlikowirz left
his native Lithuania and went o Paris. There he insinuated his
way into the Sorbonne where he studied the ancient eastern
languages.

1n 1882 the British more or less annexed Egypt and the Sudan.
In 1885 the Mahdi led his fanatic followers in a jihad against the
British. General Gordon, who had been sent to quell the revalr,

132



